maandag 25 februari 2013

Nog steeds winter...

En weeer ligt er sneeuw. En nog steeds is de temperatuur veel te laag om in de garage te klussen. En er ligt nog zo veel te wachten!
1) Schakelaar en relais mistachterlicht monteren en aansluiten
2) Lampje in schakelaar verstralers aansluiten
3) Interval voor de ruitenwissers monteren
4) Motorkap isolatie aanbrengen
5) Hardtop verder isoleren (zowel geluidsisolatie als tochtkieren dichten)
6) Ruitpees achterraam hardtop monteren
7) Snelheidsregelaar monteren
8) Controlelampjes verplaatsen naar snelheidsmeter
9) Remvloeistofniveau lampje toevoegen
10) Stuur rechtzetten / wielen uitlijnen
Gebroken knipperlicht draad
11) Alarmlichtschakeling maken
12) Radio installeren

  
1) Laatste aanpassing is een mistachterlicht. De lamp hangt al en is aangesloten. De kabelboom is voorbereid. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een gebroken knipperlicht draad te vervangen. Er moet nog de schakelaar + relais aangesloten en gemonteerd worden. Ook het verplichte controlelampje moet aangesloten worden. Dit lampje zit in de knop van de schakelaar. Er komt een oranje lensje voor. Dit wordt het 3e relais dat ik toevoeg en er volgen er nog wel meer. Tijd dus om de boel eens netjes aan te leggen. Ergens een plekje zoeken om een mooi rijtje relais te monteren.
Mistlamp werkt!
Update: Het was een beetje puzzelen maar het relais en de schakelaar zijn aangesloten. Ook het controlelampje werkt.








Controlelampje schakelaar verstralers

2) De schakelaar van de verstralers heeft ook een verplicht controlelampje. Deze moet ook nog even aangesloten worden.
Update: Ook deze is zonder zekeringverlies aangesloten!







3) De ruitenwissers kunnen aan of uit. Verder zijn er geen smaken. Op zich niet erg als je alleen met mooi weer rijdt, maar regen en sneeuw zijn geen vreemden voor mijn Burton. Een interval op de wissers is dan wel wenselijk. Ik heb er eentje liggen. Deze moet nog een plekje krijgen in het dashboard. Bij BCC eens kijken of ze losse draaiknoppen hebben om erop te zetten. Beetje uniformiteit is wel
wenselijk...
Intervalschakelaar
Ruitenwisser interval
Update: Plekje gevonden. Het was even prutsen. De laag polyester en hout op het dashboard is te dik voor de schakelaar. Er kwam niet genoeg schroefdraad door het hout om de moer op te draaien. Uiteindelijk het gat in het hout groter gemaakt zodat daar de moer in valt en zo de schroefdraad pakt. De knop die erop gaat komen valt deels ook in dit gat. Ik heb nog geen andere knop gevonden maar hij valt gelukkig uit het zicht achter het stuur.



4) De motor maakt, vooral op de snelweg, behoorlijk wat toeren. Dit brengt de nodige trillingen en herrie met zich mee die lekker in het interieur doordringen. Vooral de hardtop wordt zo een enorme klankkast. Ik heb akoestische matten besteld die ik onder de motorkap kan plakken. Deze dempen het geluid en de trillingen waardoor het onder de kap wat aangenamer moet worden.

Update: De matten zijn binnen. De motorkap is beplakt en een deel onder het reservewiel. Helaas te weinig dus er moet bijbesteld worden. Het resultaat viel wat tegen. Het geluid is wat gedempt maar nog lang niet zoals verwacht. De grote verbetering trad op toen ik de hardtop eraf haalde. Het motorgeluid is veel meer naar de achtergrond verdrongen. Het uitlaatgeluid valt nu bijvoorbeeld veel meer op. Niet nadelig! Dit heeft me aan het denken gezet over het volgende punt.

Geluidsisolatie hardtop
5) Isolatie onder de hardtop. De rechterdeur heb ik al beplakt met grijze noppen schuimplaten. Dat helpt al een beetje. Nu de linker deur en de achterschelp nog.
Update: Het resultaat van dit schuim is niet wat ik ervan verwachtte. Het blijft een klankkast. Ik ben nog niet helemaal klaar maar ik denk dat ik dezelfde matten ga gebruiken die ik in de motorruimte heb gebruikt. Ziet er ook nog eens fraaier uit.



6) De achterruit van de hardtop zit in rubber geklemd. Daar moet nog een pees in gefrummeld worden om hem goed vast te zetten. Maar de ruit zit er zo strak in dat die pees er nauwelijks nog in past. Of die dan nog echt nodig is is dus ook maar de vraag...

Snelheidsregelaar
7) 'Vroeger' hadden sommige auto's al een soort van cruisecontrol. Het was niets meer of minder dan het vastzetten van de gaskabel in een bepaalde stand. Ging je heuvel op, dan liep de snelheid terug. Heuvel af: precies, de snelheid loopt op. Maar een handig hulpje is het wel. Aangezien in met de Burton ook veel snelweg rijd is het wel fijn om niet steeds het gaspedaal vast te moeten houden. Het pedaal heeft nauwelijks weerstand dus kramp komt al snel om de hoek kijken. Bij Conrad verkopen ze een kastje dat je aansluit aan je gaskabel bij de carburateur. Bij de gewenste snelheid draai je een knop aan waardoor de gaskabel in die stand blijft staan. Lossen kan met het rempedaal (er zit een draad aan de remlichtsensor) of door een knop op het kastje in
Kabel door steun luchtfilter
te drukken. De snelheidsregelaar moet deze week binnen komen.
Kabel aan carburateur bevestigd
Update: Eindelijk geïnstalleerd. De kabel door het schutbord geleid en vastgezet aan de steun van het luchtfilter. De binnenkabel om het oog van de gasveer van de carburateur geslagen en met een krimpkousje en een kroonsteentje vast gezet. En het werkt! Bij constante snelheid het gas even wat dieper intrappen (er zit een klein beetje speling in de kabel) en dan de schakelaar aan zetten. Het knopje is zo glad en klein dat hij niet aan te draaien valt. Ik heb er een ventieldopje op gelijmd. Zo heb ik er wat meer grip op. Bij remmen slaat hij uit. Ook bij het indrukken van de rode knop gaat-ie uit. En die knop kan ik heel mooi met mijn rechterknie bij!


Controlelampjes in snelheidsmeter
8) De standaard Burton snelheidsmeter die ik in de Burton heb heeft 3 ingebouwde controlelampjes:
richtingaanwijzer, oliedruk en groot licht. Deze lampjes zijn in mijn meter niet aangesloten. Er zitten 3 losse lampjes op het dashboard. Ik wil ze toch in de snelheidsmeter onder brengen. Vooral het blauwe lampje van het groot licht is zo fel dat ik liever mijn verstralers gebruik.
Update: De lampjes omgezet. Veel aangenamer. Nu zit ik alleen met drie gaten in mijn dashboard...




9) Remvloeistofniveau lampje toevoegen. Dit is hetzelfde lampje als het oliedruk lampje. Gaat dus aan bij controle oliedruk en als het remvloeistofniveau te laag is. Extra lampje is dus niet nodig. Hoewel ik er een van de vrijgekomen plekken (zie punt 8) voor kan gebruiken.

10) Toen ik de Burton kocht stond het stuur wat scheef. Na verloop van tijd is hij wat schever gaan staan. Dit is op te lossen door de wielen met de stelmoffen weer recht te zetten. Dit uitlijnen is prima zelf te doen met wat hulptouwtjes.

11) De 2CV heeft standaard meen ik geen alarmlichtschakeling. Door een extra knipper relais en een schakelaar toe te voegen kan je zelf een alarmlichtschakeling maken. Wel zo handig.

12) Ik heb nog een oude radio/cd speler liggen. Met twee speakertjes die ik van een oud collega kreeg wellicht leuk om in te bouwen. Hoewel ik twijfel of ik er wat aan heb...

Wat nog meer?
Dit blog nakijken of ik nog dingen beloofd heb. Zoals een verslag van het maken van de hardtop. Dat verslag volgt dus nog. Ook moet ik bovenstaand verhaal nog van foto's en illustraties voorzien. Dat gaat echter makkelijker op een pc dan op een telefoon, waar ik dit nu op schrijf...
Wordt dus vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten