zondag 13 mei 2012

Proefrit, opluchting, proefrit, bod...

Vorige week ben ik naar Hoenderloo getogen voor een proefrit in de Burton. De verkoper heeft hem een jaar gehad. Hij verkoopt hem nu omdat zijn partner te lang is om er comfortabel in te zitten.
Er zit een andere motor en bak in, andere stoelen, afwijkende voorruit en dak en nog wat dingen die ik zou willen veranderen. Maar de prijs is dusdanig dat dat allemaal wel te realiseren valt.
Even rond de auto gekeken. 10 jaar oud, dus wel wat kleine krasjes. Maar verder ziet hij er goed uit. Veel chromen details. De zit is vrij hoog, ik kijk boven de voorruit uit. Bak gaat wat stroef, maar verder is de eerste Burton ervaring een leuke. 80 km/u met de wind vol in de (paar) haren!
Ik ga nog geen bod doen. Eerst eens denken wat het allemaal gaat kosten en of het dat waard is.
Thuis rekenen. Plussen en minnen. Wel, niet, twijfel... Toch nog maar eens gaan kijken. Bij zo'n 1e bezichtiging vergeet je toch een hoop dingen te bekijken.
Een dag voor de afspraak rij ik op advies van Mieke (mijn vrouw) nog even bij BCC langs. Als ik daar vertel dat er in de Burton een Visa motor met GS bak zit is de aandacht van alle medewerkers gewekt. Ook Iwan en Dimitri komen opeens aanwandelen: 'Een GS bak aan een Visa motor? Dat kan helemaal niet!' De auto is bij hun ook aangeboden geweest om te verkopen, maar zij wilden hem niet hebben. Te veel niet originele onderdelen. Tuurlijk, die kan je vervangen, maar het is meer dan zomaar overzetten. Gaten vullen, andere onderdelen meevervangen... En die GS bak, die er dus aan-geknutseld is, zijn amper onderdelen voor te krijgen. Hun advies: niet doen. Bij hun staat er een te koop die bijna aan mijn eisen voldoet voor de prijs waar ik bij die andere op uit zou komen na vervanging van de nodige onderdelen. En daarbij een gegalvaniseerd chassis en een originele motor en bak. Alleen een dakje mist nog...
Gemengde gevoelens. Maar de opluchting overheerst wel. Ik weet niet of ik het uiteindelijk gedaan zou hebben, maar ben nu wel blij dat ik nu niet een auto heb die heel erg gaat tegenvallen.
De volgende dag nog even naar BCC. Gepraat met Loek over de bij hun te koop staande auto. Enige nadeel is dat de koppeling vervangen moet worden. 80 euro en een dagje werk... Dat is nog te overzien. Ook een ritje gemaakt in hun huur-Burton. Wauw! Dus zo moet een Burton rijden! Lekker vlot, schakelt mooi, wegligging geweldig!
De auto die zij te koop hebben staan is net wat boven budget. Toch heb ik een bod gedaan. De eigenaar is gebeld en hij gaat er niet op in. Hij wil wel zakken, maar niet zoveel.
Nou ja, mijn bod heeft hij. Misschien komt hij er over een paar werken nog op terug. En ze houden bij BCC het aanbod in de gaten, dus wellicht komt er nog wat moois voor me voorbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten